למידה משמעותית היא למידה אשר דורשת השתתפות אקטיבית מהצד של הקהל. בין אם מדובר על ילדים ובין אם מדובר על מבוגרים, אפשר לומר ללא צל של ספק כי לשיטת למידה באמצעות משחק יש שורה רחבה של יתרונות, וניתן לשלב אותה בשורה רחבה של מערכות חינוך שונות. למעשה, הדרך ללמד אדם משהו חדש עוברת ביציקת משמעות לתוך התכנים הלימודיים. במילים אחרות – במידה ומעוניינים בכך שהתלמיד גם יקלוט את המסר הנלמד וגם יצליח להפנים אותו, הרי שעל המספר להיות אקטיבי במסגרת תהליך הלמידה. למעשה, המאפיין הבולט ביותר של למידה משמעותית בהשוואה ללמידה מסורתית טמון בשאלה – עד כמה התלמידים אקטיביים? ועד כמה הדרך עוזרת לבנות את הידע?
לימודים זה לא משחק – או שכן?
בעידן המודרני של היום, הפתרון המקובל הוא לשלב סוגים מגוונים של משחקי למידה בתוך התהליך הפורמלי והאלטרנטיבי. הדבר מתחיל לדוגמא עם משחקים להטמעת ידי בגיל הרך, משם ממשיך לפיתוח משחקי למידה למסגרות החינוכיות כמו בתי הספר והתיכונים, ואף כולל בתוכו הפעלה של טכנולוגיות מתקדמות בהקניית ידע לאנשים מבוגרים. חשוב לציין כי הקשר בין למידה לבין משחקים מצליח להוכיח את עצמו מפעם לפעם, ובניגוד לדעה הרווחת, למידה באמצעות משחק היא לא שיטה חדשה כלל. זאת בעוד כי כל הורה יכול להעיד כי משחוק בלמידה מאפשר להעביר את המסר לדור הצעיר בצורה יעילה ואפקטיבית במיוחד, גם אם הם לא מודעים לכך.
העתיד כבר כאן
למידה באמצעות משחק היא שיטת לימוד שקיימת כבר מספר שנים, אך אפשר לומר כי יחד עם חלוף השנים האחרונות, השיטה צברה תאוצה משמעותית, הודות לטכנולוגיה ייחודית במיוחד, טכנולוגיה שנקראת מציאות רבודה. זאת בעוד כי הטכנולוגיה מעניקה לנו את האפשרות לממש לא מעט עקרונות למידה משמעותיים, ביניהם:
- חוויה – למידה משמעותית היא למידה בה הרגש מופעל והחוויה משחקת תפקיד שכן, באמצעות הטכנולוגיה החדשנית ניתן להכניס את התלמידים לתוך סיטואציות מסוימות באופן בו הם יוכלו לחוות אותן בעוצמה גבוהה במיוחד, בזכות ההדמייה המעולה של אותה הסיטואציה. למעשה, במקום לנסות ולהכניס אנשים למקום תמונות על הקיר או לחילופין באמצעות איזה סאונד, הרי שכאן מדובר על תרחיש בו המציאות עוטפת את התלמיד, מה שהופך את עוצמת החוויה לגבוהה במיוחד.
- העברה – בכל תהליך למידה שנפתח, העברה היא הדבר אליו אנו שואפים שכן, תהליך למידה מוצלח באמת הוא תהליך שבסופו התלמיד מצליח ליישם בשטח את כל אשר למד. אי לכך, גם אם התלמיד מקבל 100 במבחן מעשי, אך נכשל בביצוע המשימה בשטח, ניכר כי תהליך הלמידה לא היה יעיל במיוחד. במילים אחרות – בעת בה תהליך הלמידה יותר קרוב למציאות, הרי שניתן לשפר את יכולת ההעברה להטיב את תהליך הלמידה.