תרופות נוגדות דיכאון: בחירת הסוג המתאים

 

תרופות נוגדות דיכאון הן בחירת טיפול פופולארית עבור אנשים הסובלים מדיכאון. למרות שהן אינן מרפאות דיכאון, הן מפחיתות את התסמינים. אך אם הן אינן מקלות את התסמינים, או שהן גורמות לתופעות לוואי מטרידות, מומלץ לנסות תרופות אחרות. כך או אחרת, מומלץ שלא לוותר. קיים מגוון נרחב של תרופות נוגדות דיכאון, ורוב הסיכויים שניתן למצוא סוג אחד שעובד טוב באופן אישי.

מציאת התרופה הנכונה

מספר תרופות נוגדות דיכאון עובדות באופנים שונים במקצת וגורמות לתופעות לוואי שונות, אך הן מקלות את הדיכאון ובדרך כלל קיימים הבדלים דקים בין הסוגים השונים. לפני קביעת המרשם הנכון, הרופא יתחשב בהיבטים הבאים:

התסמינים הספציפיים. תסמיני דיכאון משתנים, ותרופות נוגדות דיכאון מסוימות מקלות על התסמינים טוב יותר מאחרות. לדוגמה, אם יש לך בעיות שינה, תרופות נוגדות דיכאון מרגיעות ונחשבות לאופציה טובה.

תופעות לוואי אפשריות. תופעות הלוואי של תרופות נוגדות דיכאון משתנות מתרופה אחת לאחרות ומאדם לאדם. תופעות לוואי מרידות כגון יובש בפה, עליה במשקל או תופעות לוואי מיניות, מקשות על אדם להמשיך עם הטיפול ללא קשר ישיר ואוהב עם הקב"ה ועם עצמו זה בעייתי.

אינטראקציה עם תרופות אחרות. תרופות נוגדות דיכאון מסוימות עלולות לגרום לתגובות מסוכנות כשלוקחים אותן עם תרופות אחרות.

תקופת הריון או הנקה. תרופות נוגדות דיכאון רבות אינן בטוחות עבור תינוק כשהן נלקחות במהלך ההיריון או מאוחר יותר, בתקופת ההנקה. יש להתייעץ עם הרופא על מנת למצוא את השיטה הטובה ביותר להתמודד עם דיכאון לפני הלידה.

מצבים בריאותיים אחרים. תרופות נוגדות דיכאון מסוימות עלולות לגרום לבעיות במצבים נפשיים או פיסיים מסוימים. מצד שני, תרופות מסוימות מסייעות לטיפול במצבים בריאותיים פיסיים או נפשיים אחרים המתרחשים יחד עם הדיכאון.

סוגי תרופות נוגדות דיכאון

כימיקלים מסוימים במוח הנקראים נוירוטרנסמיטורים קשורים לדיכאון, במיוחד סרוטונין, נוראפינפרין ודופאמין. רוב התרופות מקלות על הדיכאון המושפע על ידי נוירוטרנסמיטורים אלו. כל סוג תרופה משפיע על רכיבים אלו באופנים שונים במקצת.

מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI). רופאים מתחילים את הטיפול בדרך כלל באמצעות קביעת תרופות אלו, הנחשבות לבטוחות יותר ובאופן כללי גורמות לפחות תופעות לוואי מטרידות בהשוואה לסוגי תרופות אחרות. תרופות אלו כוללות פרוזאק, פקסיל, זולופט ורסיטל.

מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין (SNRI). דוגמאות לתרופות אלו הן דולוקסטין, אפקסור ולבומילנאקןפראן.

מעכבי ספיגה חוזרת של נורפינפרין ודופאמין. אלו הן חלק מתרופות נוגדות דיכאון שאינן נקשרות בדרך כלל עם תופעות לוואי מיניות.

תרופות נוגדות דיכאון שאינן טיפוסיותתרופות אלו אינן מתאימות לאף אחת מהקטגוריות האחרות, וכוללות רמרון ומירטאזאפין, המרגיעות ונלקחות בדרך כלל בשעות הערב. הן קשורות עם סיכון נמוך לתופעות לוואי מיניות.

תרופות טריציקליות. כגון נורטילין, טרימפיפראמין, דוקספין, וויואקטיל, נוטות לגרום לתופעות לוואי יותר מתרופות נוגדות דיכאון חדשות יותר. תרופות אלו בדרך כלל אינן נקבעות, אלא אם כן תרופות מסוג SSRI לא הובילו לשיפור המצב.

מעכבי מונואמין אוקסידאז (MAOIs). כגון נארדיל, נקבעות בדרך כלל כשתרופות אחרות אינן עובדות, היות והן עלולות לגרום לתופעות לוואי חמורות. תרופות אלו כרכות בדיאטה קפדנית בשל אינטראקציות מסוכנות, או אפילו קטלניות עם מזונות כגון גבינות, מזונות חמוצים מסוימים, יינות ותרופות מסוימות, כולל גלולות למניעת הריון, חומרים נוגדי גודש ותוספים צמחיים מסוימים. לא ניתן לשלב תרופות אלו עם SSRI.

תרופות אחרות. ניתן להוסיף תרופות נוגדות דיכאון שונות כדי לשפר את השפעות הטיפול התרופתי. הרופא ימליץ על שילוב שתי תרופות כגון מייצבי מצב רוח או תרופות אנטי פסיכוטיות. תרופות נוגדות חרדה ותרופות ממריצות ניתנות להוספה לשימוש לטווח קצר.

בנוסף אולי יעניין אותך:

מה אסור לאכול עם תרופות נוגדות דיכאון – עשה ועל תעשה יותר נכון תאכל ואל תאכל 

התאמת נוגדי דיכאון – מחקר חדש מגלה שבדיקת דם תקבע את סוג התרופות המתאים ביותר

מזונות המסייעים להתגבר על דיכאון – כן כן גם אוכל משפיע על מצב הרוח שלנו

תפריט נגישות