איך לנצח התקף חרדה

 

כשאתה מתגבר על התקפי חרדה, אתה מקבל את חייך בחזרה. רגשות אלו עשויים להיות נוראיים לחלוטין או שהם ניתנים לשליטה בקלות. התקפים אלו נפוצים ביותר. למעשה, אחד מתוך ארבעה אנשים עלול לחוות התקף חרדה בחייו, ומצב זה נפרד מהפרעת חרדה, שבה אנשים חווים מקרים חוזרים ונשנים של התקפי חרדה. אך חרדה היא תופעה נפוצה ויש להבין כיצד לחיות ולתפקד למרות המצב.

החלק במוח השולט בחרדה, הוא פרימיטיבי למדי. כשאדם נתקל בנמר, עליו להיות ערני ולהתרחק מהמקום. זהו מנגנון הישרדות בו אדם משתמש על מנת למקד את תשומת ליבו ולהתריע על פעולות בהן יש לנקוט, אך לעיתים עשויות להתרחש אזעקות שווא.

מדוע טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב ליעיל

במהלך הטיפול, ניתן להעביר את הדעת מהתקפי החרדה והגישה אליהם. כמו למשל לא להימנע ממצבים מעוררי חרדה קיצונית. אנשים הסובלים מהתקפי חרדה נוטים להתקשר לסביבה מסוימת, ומתחילים להימנע ממקומות או מצבים, ואז הם יוצרים פגיעות, כאילו עליהם לעמוד על המשמר באופן מוקפד. הם מחפשים מוקשים בכל מקום ומגבילים את חייהם.

באופן אינטואיטיבי, הם עשויים לחשוב שהם מתנהגים נכון, אך בעצם הם מגבירים את רמת החרדה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי גורם למטופל לחשוף את עצמו בהדרגה למצבים אלו, ומלמד את המטופל להיחשף להתקף החרדה ואז להפחיתו.

כמה שליטה יש לאדם החווה התקף חרדה? כשאדם חווה לראשונה התקף חרדה, אין הרבה צעדים בהם הוא יכול לנקוט על מנת לעצור את התרחשותו. קצב הלב מואץ, הדם מציף את הראש, והנשימה מהירה. תסמינים אלו מתרחשים עוד לפני שאדם מסוגל לחשוב מה ניתן לעשות בקשר אליהם.

למרות שהתקף חרדה הוא אירוע המתרחש במוח, האם התסמינים אמיתיים? התסמינים בהחלט אינם דמיוניים, אך הם מופיעים כרעם ביום בהיר, ולכן די מובן שאנשים עשויים לחשוב שהם לוקים בהתקף לב או משתגעים. זה הבלגן הזה של אדרנלין, וכל מיני תסמינים פיסיים מתרחשים בבת אחת, באופן מפחיד ביותר.

מה מתרחש במוח במהלך התקף חרדה? אדם קופץ למסקנות, ועשוי ליצור השקפת עולם המבוססת על סוג של תגובה פרימיטיבית. אנשים מחווטים להגיב ולהאמין במה שהגוף משדר להם. לכן, אם הנפש חווה חרדה קיצונית, אדם חווה תחושות גופניות של חרדה, והוא מאמין שהן חייבות להתרחש בתגובה למשהו, היות והוא יודע שאינו משוגע, לכן זה חייב להיות מחובר למשהו אמיתי לחלוטין.

באלו כלים ניתן לטפל בהתקף חרדה? קיימות שתי גישות מועדפות, אותם מומלץ לשלב. תחילה יש טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ובשלב הבא ניתן להשתמש בתרופות יעילות.

אלו תרופות יעילות? סוגי התרופות הנקבעות כקו הטיפול הראשון הן תרופות SSRI של מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין, ותרופות מסוג פרוזאק, זולופט, רסיטל, פלואוקסטין, וסרטרלין.

האם המונח 'ידע הוא כוח' מסייע להתמודדות עם התקפי חרדה? כן. בהחלט, אך גישה זו מורכבת מעט. ברגע שאתה חווה התקף חרדה, בהתאם לתסמיניך, אתה עשוי לרצות לשלול התקף לב או מצבים רפואיים אחרים. אך ברגע שאתה מבין איך מרגיש התקף חרדה, אתה מבין את ההיבטים העשויים להוביל להיווצרותו, כך שהמפתח הוא לא למהר אל חדר המיון על מנת לשלול התקף לב, שכן התנהגות זו רק תחמיר את תכיפות התקפי החרדה.

שיטות לבניית הביטחון העצמי והתמודדות עם המצב. גם אם התקף חרדה נדלק, אתה יודע שתשרוד אותו, ושתהיה בסדר, היות וההיבט המתיש ביותר הנוגע להתקף חרדה אינו בהכרח ההתקף בפועל, אלא התגובה, הנוטה להשבית. המפתח לטיפול הוא לצאת מהלך רוח זה, ולהבין שלהיות בסדר פירושו שהתקף חרדה עשוי להתרחש, לחוש בנוח עם סבירות זו, ולהבין שכל מה שיש לעשות הוא להתמודד עם המצב ביעילות. התגובה לתסמינים היא שמחמירה את המצב, ולא התסמינים בפועל, הניתנים להתמודדות.

קישורים נוספים:

הפרעות חרדה ופאניקה – מאמר בנושא באתר webmed

איך להתמודד עם פחדים ומתחים שמתעוררים בתקופת החגים – כתבה בנושא באתר עיתון הארץ

הבנת התקפי חרדה – מאמר באתר הוליסטי

חרדה ובריאות גופנית : אנשים עם הפרעת חרדה יש סיכון גבוה לפתח מצבים רפואיים כרוניים  – מאמר באתר אוניברסיטת הווארד

תפריט נגישות